新加坡, Singapore

17 januari 2017 - Singapore, Singapore

If you plan on walking around in your birthday suit at home, it might be a good idea to draw the curtains first, because if you are found guilty of this offence, you risk having to pay a fine not exceeding $2,000 or being sentenced to prison for a term not exceeding three months - or both.
Een openbaar toilet niet doorspoelen is strafbaar.
Er geldt er een kauwgomverbod.
Dat zijn enkele van de voor ons vreemde wetten in de stadstaat Singapore, ter grootte van de Noordoostpolder, bestaande uit meer dan 60 eilanden. Het land telt bijna 6 miljoen inwoners, waarvan de meesten gestapeld wonen.
Er worden 20 dialecten c.q. talen gesproken, 4 daarvan zijn officiële talen. Daarnaast hebben al deze mensen een veelheid aan godsdiensten.
De skyline van de stad die meestal wordt getoond, is het financiële centrum, waar de snelle jongens dagelijks hun hobby's bedrijven. Deze wolkenkrabbers liggen aan de monding van de Singapore rivier, waar de eerste handel bedreven werd.
Langs de boorden van de rivier zijn de gebouwen in de jaren 80 van vorige eeuw gerenoveerd. Zowel de bewoners op als aan de rivier en de industrie langs de rivier dumpten er jarenlang hun afval in. Ook de rivier werd in die tijd gesaneerd. Nu wordt vooral 's avonds het gebied bezocht door toeristen, die in een van de vele restaurants langs de voormalige kades een vorkje prikken of een stukje varen in een van historische boten.
Vanuit mijn hotelkamerraam op de 10de verdieping heb ik uitzicht op de skyline. De meeste attracties liggen voor mij, hoewel er een goed bussen en metro netwerk is, op loopafstand.

Het loopt tegen Chinees nieuwjaar aan, het wordt het jaar van de haan. Ongeveer 75% van de bevolking is Chinees. Rode versierselen om dit feest op te vrolijker worden in grote hoeveelheden in vele kraampjes op allerlei markten te koop aangeboden. Afgelopen weekend schuifelde ook ik door China Town, een van de wijken in de stad. Veel Chinezen, die gestapeld in blokkendozen wonen waren nu aan het winkelen en eten in een relatief klein gebied. Er was geen doorkomen aan.
Little India is een andere wijk met Indiase bewoners. Ook daar is het 's avonds een drukte van jewelste. De geuren, kleuren en de menu's in de restaurants zijn compleet anders dan in China Town, maar ook hier kun je je maag weer heerlijk vullen.
Kleine gezellige restaurantjes en leuke winkeltjes zijn te vinden in de authentieke straatjes van de Arabische wijk. Overal zijn allerlei soorten tempels, kerken, moskeeën en andere gebedshuizen.
Langs de bekende Orchard Road liggen winkelcentra waarin het geld aan zeer luxe producten besteed kan worden. Alle merken zijn vertegenwoordigd.
Het Marina Bay Sands hotel, drie hoge torens bovenop verbonden met een soort schip, waar je op 200 meter hoogte onder de palmbomen tot aan de rand van het dak kunt zwemmen, ligt aan het water tegenover het financial district. Vanaf het observation deck kun je de stad overzien. De buurlanden Maleisië en Indonesië duiken dan ook op aan de horizon.
In deze omgeving ligt ook 's werelds grootste reuzenrad en het straten racecircuit, waarop Max Verstappen in zijn formule 1 bolide afgelopen jaar met meer dan 300km per uur 's avonds rondscheurde.
De straatnamen zijn erg Engels, net als de prachtige gerestaureerde oude gebouwen, bruggen en kerken. Het is heerlijk lopen, meestal behoorlijk warm, langs de schone straten met brede voetpaden en veel bomen; wel gedisciplineerd wachten bij stoplichten!!

Het aantal bezienswaardigheden is te veel om mezelf aan te doen in de enkele dagen dat ik het woongenot in een airco-ed blokkendoosje van 3x4 meter op 10 hoog hebt mogen beleven.

1. Sjakie:
    17 januari 2017
    Zit t er weer op. Leuk beschreven verhalen. Alvast welkom thuis.
    ☃️
  2. Nel:
    18 januari 2017
    Erg leuk hoor Jan!

heb de reis helemaal meebeleefd.Wel eff anders dan maar te gissen waar je bent en wat je uitspookt!