Sluitinkje

9 mei 2023 - Thailand, Thailand

Het lijkt wel Nyepi, de dag van de stilte op Bali, op zaterdagavond  6 mei in Jomtien. Alle kroegen zijn gesloten en restaurants gaan vroeger dicht. Het is donkerder op straat, omdat de bars geen licht uitstralen. Vanwege verkiezingen mag er gedurende 24 uur vanaf zaterdagavond 6 uur geen alcohol worden verkocht. Tevens is het een extra lang weekend, wat ‘s avonds nogal drukke party-achtige sferen op het strand veroorzaakt. Voor 13 mei geldt hetzelfde verhaal vanwege parlementsverkiezingen op 14 mei.

Datzelfde strand is overdag niet aangenaam om erop te vertoeven. De zon, die verder naar het noorden is gelopen, heeft de hitte meegenomen en geeft een gevoelstemperatuur die oploopt tot 42°. Om wat verkoeling te zoeken ben ik zondag maar naar Terminal 21, een grote mall, gereisd om dáár koffie te drinken, overigens, nadat ik eerst mijn vuil wasgoed naar de wasserij heb gebracht.

Zonder een BTW bonnetje of iets dergelijks, maar vertrouwend op bruine ogen heb ik de was afgegeven in het éérste laundryshopje van de vier op rij. Morgen om dezelfde tijd klaar, zegt het meisje en ik herinner me je wel. De laundryshop waar ik standaard heenga is nog gesloten.

Vanmorgen staat niet het meisje maar oma in dat winkeltje. Zij kent mij niet, maar ze kijkt alle gereed liggende pakketjes was na, echter zonder het mijne te vinden.
En….eh, wat nu?
Oma loopt naar het derde winkeltje en wie staat daar?
Het meisje met de bruine ogen waarop ik vertrouwde met mijn netjes in cellofaan gepakt pakketje gestreken wasgoed in de hand.
Ik kan weer met fris ruikende kleren in het vliegtuig stappen op weg naar huis.

Resumerend: Was het de overwintering die ik voor ogen had?

Het antwoord is: “Niet echt!”

Het weer en met name de hitte gedurende de gehele periode heeft me genoodzaakt een andere invulling aan de tijd te geven dan ik van plan was. Ik heb meer op mijn kamer met ingeschakelde airco gebivakkeerd dan lopen struinen over het strand met een koele zeebries in mijn gezicht.

Het was de overwintering van fans, airco’s, bezwete shirts, luchtvervuiling, missende personen, ramadan, schrijnende verhalen over de gevolgen van Corona en het inmiddels vaker beschreven “vanili” hoestje.

1. Antoinette:
    9 mei 2023
    Wat leuk die lampjes.
    Heel fijn koeling zoeken, fijn dat je was ook gedaan is.
    Geniet nog van dit alles, thuis is ook oke hoor
  2. Nel:
    9 mei 2023
    Was het warmer dan normaal in deze tijd?? Wel jammer dan..
    gelukkig is Nederland nog onderkoeld op dit moment….
    Welkom terug!
  3. Ineke / willie:
    24 mei 2023
    welkom thuis jan.
    inmiddels waarschijnlijk wel weer gewend aan de reuring van nederland. groet