Tongkat Vanila

29 april 2023 - Sanur, Indonesië

Een oranje-zwarte vlieger op Koningsdag fladdert tussen de bomen in de lucht. Waarschijnlijk wordt die op het strand opgelaten gezien zijn positie en de zuidoosten wind. Het maken en oplaten van vliegers is een bezigheid die veel kinderen bedrijven. De zelfgemaakte creaties willen met de continue wind wel de lucht in.

Daarboven vliegt elke paar minuten een opstijgend Airbus A320 of Boeing 737 -achtig model richting het noorden. De start- en landingsbaan op Bali ligt oost-west. Met oostenwind, zoals nu,  gaat het opstijgen richting oost en boven Sanur wordt dan de bocht gemaakt richting Jakarta, Singapore of Bangkok om niet tegen de 3142 meter hoge heilige Gunung Agung, de vulkaan op oostelijk Bali, te vliegen.

De Aussies buigen boven zee af naar het zuiden richting Sidney, Melbourne, Brisbane of Perth. Van deze vluchten ondervindt Sanur geen geluidsoverlast.

Komende week vlieg ik met Singapore Airlines van Bali via Singapore naar Bangkok. Hopelijk ondervindt deze maatschappij niet hetzelfde vliegtuigprobleem als Transavia momenteel.
Wat een mismanagement!

Het zwembad, omzoomd door Frangipani bomen welke de meest kenmerkende wit-gele bloem van Bali dragen, laat het heerlijke zwemwater over de gehele rand weglopen om het te filteren. De pool, gelegen halverwege de route naar het strand, wordt bewaakt door twee gebeeldhouwde kikkers. Vaak deel ik alleen het water met op deze rand poedelende mussen, zwaluwen en wenkbrauwbuulbuuls of een hond die onderweg van de straat naar het strand door de 100 meter lange tuin zijn dorst aan de zwembadrand komt lessen.

De Frangipani bomen ook wel Plumeria genoemd hebben een bijzondere betekenis in Aziatische landen. Zij worden beschouwd als een symbool van onsterfelijkheid (dood en wedergeboorte). Ze zijn dan ook vaak te vinden in tempels en op begraafplaatsen. Minder is het melkachtige sap dat ontsnapt wanneer de bladeren gewond raken. Het is giftig en kan huidirritatie veroorzaken.

Een honderd meter uit de kust slaan overslaande golven op een rif, een heerlijk gebied voor surfers om zich net voor een overslaande golf te laten voortstuwen. Het gebied tussen het rif en het strand is het domein voor kitesurfers. Hier kunnen de kiters hard over het water scheren, vliegen, landen of onderuit in het water ploffen.

Persoonlijk vind ik het strand minder dan het strand van zuid Thailand. De oceaan valt harder binnen en daardoor is de zee ontstuimiger. Het strandzand heeft een wat andere structuur en is hier en daar zwarter vanwege vulkaanuitbarstingen in het verleden.

De laatste anderhalve week zijn veel Javanen, die na de ramadan van een korte vakantie genieten, deze kant opgekomen. In tegenstelling tot Balinezen zijn Indonesiërs merendeels moslim. Het bezoek van de Javanen is te vergelijken met randstedelingen die op vakantie gaan in Groningen, Friesland of de Achterhoek.

In Bread Basket, de broodjeszaak om de hoek, waar ik ‘s morgens ga ontbijten is het, ondanks het vele personeel, altijd aanschuiven. Niet vreemd als een brood niet in zijn geheel in een keer wordt gesneden, maar sneetje voor sneetje, zoals ham bij de slager. De belegde broodjes en de koffie zijn overigens wel van uitstekende kwaliteit.

Onder het trottoir loopt een afvoergoot van ongeveer een meter diep voor het soms overvloedige regenwater. Om er af en toe in te kunnen zijn afsluitstenen in plaats van putdeksels geplaatst. Zo’n steen kan wel eens breken als er iets even overheen rijdt. Die steen wordt dan niet onmiddellijk gerepareerd of vervangen, maar er wordt een plank rechtop omhoog gestoken in het gat, zodat toeristen ‘s avonds in het donker niet hun benen breken in de 1 meter diepe afvoer.

Ondanks de warmte raak ik mijn “vanillestokjes hoest” maar niet kwijt. De eerste dagen op Bali was ik op jacht naar vanillestokjes. Gedesillusioneerd over de ook hier hoge prijs, viel ik, na een lange wandeling, bezweet in een restaurant op een stoel tegenover een ventilator. Daar liep ik mijn kou op waar ik nog steeds last van heb.

Via Google translate vond ik, dacht ik, het Indonesische woord voor vanillestokjes:  “tongkat vanila”, maar niemand begrijpt waar ik het over heb.

Ik ben er nu achter dat die dingen “VANILI” heten, maar ook dat brengt de prijs niet naar beneden.