Elastiekjes

22 april 2023 - Sanur, Indonesië

Het zuidwesten van het eiland, dicht bij het vliegveld, met de mooie zonsondergangen op het strand verwissel ik in de loop van de week voor het zuidoosten met prachtige zonsopkomsten vanaf het strand. De loopneus, geïrriteerde bronchiën en de wat opspelende darmen kan ik helaas niet achterlaten en gaan dus mee in de rugzak.

De taxichauffeur die zichzelf Hot Dog noemt heeft een hoop te vertellen, maar autorijden kan hij niet. Hij vindt dat hij te weinig krijgt van de prijs die het hotel mij vraagt voor het ritje. Wanneer ik hem om een kleine detour vraag moet ik wel bijna de hoofdprijs betalen.

Ik zit nu in Sanur. Het geheel is gezapiger dan Kuta en er verblijven voornamelijk gezinnen. Het wandelpad annex fietspad langs het gehele strand is gerenoveerd, verbreed en ligt grotendeels in de schaduw. Met de zeewind biedt dat een heerlijke verkoeling in de warme zon. Ook langs het strand bij Kuta is een dergelijk pad, maar smaller, minder onderhouden, zonder een greintje schaduw èn veel minder terrasjes. Alles is wel wat duurder.

Vanmorgen lijkt het bewolkt, het waait stevig en het is koeler. Dit is niet het dagelijks beeld aan het strand. Als ik wat doorloop kom ik erachter dat er een zonsverduistering gaande is. Een Australiër laat me door zijn speciale brilletje even meegenieten en dan zie ik dat de zon voor een kwart bedekt is. Achteraf lees ik in de media: “Volledige zonsverduistering in Indonesië en Australië”, maar dat is slechts op een enkele locatie, zeker niet op Bali. Het wordt lichter, de hitte neemt weer toe en de wind neemt af naarmate de verduistering minder wordt.

De vele zwerfhonden herinneren me er ook aan dat ik op Bali ben. Soms is het zigzaggen over straat om niet op de rustende honden te stappen. Mooie beesten, doen geen mens kwaad, maar het zijn er veel te veel.

Zowel hier als aan de Kuta kant zijn er vele geldwisselkantoortjes, maar aan deze kant zijn het vaak dubieuze, smoezelige loketjes in idem winkeltjes met een niet geheel duidelijke wisselkoers. In Kuta daarentegen zijn er veel meer officiële kantoren met telmachines en duidelijke koersen. Een telmachine en elastiekjes is wat je nodig hebt: een telmachine om de hoeveelheid bankbiljetten te tellen en elastiekjes om je miljoenen bij elkaar te houden.

En……voor €60,- mag je je al miljonair noemen.

1. Antoinette:
    23 april 2023
    Ben jij nog steeds miljonair?
  2. Tinus:
    26 april 2023
    Goed gevoel Jan miljonair
  3. Ineke / willie:
    27 april 2023
    daar hou je een "dikke" portemonnee aan over.... soms zou dat hier ook wel prettig zijn.
    hier is het vandaag Koningsdag, voor velen een vrije dag.