Onverwachte Thaise Covid maatregelen door Chinezen toeloop

14 januari 2023 - Thailand, Thailand

Het hele grote zilte zwembad is op maandagmorgen voor mij alleen, totdat Tony erbij komt, dan heb ik nog maar 50% van het geheel tot mijn beschikking. Tony is een Zwitser die hier ook al een poos rondhangt. Het verbaast hem nog steeds dat hij vanaf 1 januari niet meer hoeft te werken vanwege zijn pensioengerechtigde leeftijd. Brommeren en op het strand een blowtje uitblazen behoort tot zijn dagelijks bezigheden. Dat laatste is niet altijd ten faveure van zijn helderheid. Gisteravond is er plotsklaps paniek. Met veel ongenoegen vertelt Tony dat zijn brommer is gestolen. Hij staat niet meer op zijn vaste stek. Veel kabaal, de politie moet erbij komen en de Thai…….etc. etc. Even later wordt In het straatje aan de andere kant van het gebouw zijn brommer gevonden. Tony herinnert zich niet meer dat hij hem daar geparkeerd heeft. Hij bestelt een flesje bier, steekt er nog eentje op, en alsof er niets gebeurd is, laat hij de rook in kringeltjes uit zijn mond ontsnappen om zo de rest van de avond aan zich te laten voorbijgaan.

De prikkers in het water laten het gelukkig afweten, misschien als gevolg van een iets andere stroming, de heiigheid, de lichtelijke bewolking of de zuidwestelijk bries, who knows, maar het is goed vertoeven in het bijtloze zilte water zonder een al te brandende zon.

De merken van de zonnebrandolie kan ik nog niet herkennen aan hun geuren in de straten van Aonang, maar het zijn er vele, net zoals het aantal talen dat ik hoor spreken. Met de tuktuk, hier een brommer met zijspan, heb ik me naar het, een kleine 10 kilometer verder opgelegen Aonang laten brengen. Het rijdt niet erg comfortabel want het derde wiel is ongeveerd. In het centrum langs de boulevard wil ik wel uit het vehikel en ik slenter verder langs de vele boekings- annex informatiekantoortjes, toeristenwinkeltjes en restaurants waar overal hetzelfde eten te verkrijgen is. Verspreid ertussen liggen weedshops die als referentie “the taste of Amsterdam” hebben, maar ik heb mijn twijfels, als de spelling op het reclamebord een afspiegeling is van het te koop aangeboden spul.

Aonang is het toeristencentrum waarvandaan vele tours over land of over zee naar dichtbijgelegen highlights vertrekken. Ook is er een groot aanbod aan minibusjes die vakantiegangers naar verderaf gelegen bestemmingen vervoeren. Eens in de zoveel dagen zijn er in het Thai Boxing Stadium wedstrijden Thaiboxen; daarentegen zijn er iedere avond meerdere Blue Dragon Cabaret Shows. Alle performers van laatstgenoemde voorstellingen zijn ladyboys, welke gekleed gaan in levendig gekleurde outfits.

Bij de kapper val ik binnen om mijn haardos te laten kortwieken om vervolgens na het eten, weer huiswaarts te keren.

Vooral voor de overwinteraars en dat zijn er velen, is de geldigheidsduur van het visum iedere keer weer een probleem waar tegenaan gelopen wordt. Als je vooraf geen visum geregeld hebt ontvang je bij aankomst in Thailand een visum voor 45 dagen. Dat is gewoon een blauw stempeltje met een geldigheidsdatum in je paspoort. Dit kun je bij de immigratie op vele plekken in het land tegen betaling van 1900 Baht met 30 dagen laten verlengen, maar 75 dagen is niet lang genoeg voor de voornamelijk seniore overwinteraars. Om dat probleem op te lossen worden er zogenaamde “visaruns” per boot, auto of vliegtuig naar Maleisië, Myanmar of Cambodja gemaakt.

Aan de grens stempelt de Thaise douane het huidige visum af om vervolgens als inkomende reiziger van de douane in het nieuwe land een visumstempel van het betreffend land te ontvangen. De volgende rij is de rij uitgaande reizigers in het nieuwe land. Hier stempelt de douane van het nieuwe land het nog nat zijnde visum weer af, en middels de inkomende rij bij de Thaise douane komt er weer een Thais visum voor 45 dagen in het paspoort te staan. Tijdsduur: minimaal 1 dag, afhankelijk van waar je zit en waar je deze “visarun” wilt doen. Benodigdheden: geduld en voldoende lege bladzijden in je paspoort.

Vanwege de plotselinge door Thailand op zondag 8 januari uitgevaardigde Covid maatregelen voor inkomende reizigers in verband met de te verwachten Chinezen toeloop ontstaat er bij vele overwinteraars onrust. Ze kunnen namelijk niet voldoen aan de gestelde Covid eisen als ze door de “visarun” een inkomende reiziger gaan worden. Gelukkig haalt de overheid één dag later alweer een streep door de uitgevaardigde maatregelen wegens onuitvoerbaarheid en kunnen de oudjes, gerustgesteld, hun onbekommerd dagelijks loopje naar het strand weer gaan maken of, indien nodig, een “visarun” gaan doen.

1. Antoinette:
    15 januari 2023
    Het ziet er weer leuk uit.
    Goed weer, en alles goed geregeld om daar te blijven. Geniet er nog van