Pabuk

5 januari 2019 - Ko Kwang, Thailand

Zowel de prijs van de Oudejaars Staatsloterij als de Postcode loterij is niet in Geldrop gevallen. Niet dat dat laatste enige invloed op mijn vermogen zou hebben gehad, maar een goede prijs in de buurt is altijd prettig.

Voor de New Years Eve bbq 2018 op het strand van Koh Kwang ontving ik in november 2017 al een uitnodiging. Vandaar dat ik nu in die richting ben afgereisd.

Een paar dagen voor oudjaar zei Layla dat er nog inkopen gedaan moesten worden en of ik zin had om mee te gaan. Waarom niet, dacht ik. Op het moment suprême ga ik met 4 dames en een chauffeur, Layla is verhinderd, in een pick-up met dubbele cabine naar de Makro. Na 4 uur winkelen, pfffff, het bakje van de pick-up volgeladen, keren we huiswaarts. De volgende dag gaan een paar dames nogmaals, maar daarvoor bedankt ik.

Om acht uur oudejaarsavond begint het bbq feest, geen chique kledings voorschrift, maar gewoon korte broek, T-shirt en flip flops. Alle gasten van het hotel, twee Duitse meiden, een Russisch stel en ik, familie en medewerkers zijn uitgenodigd. Zelfs de baas van het dorp, niet onbelangrijk, komt nog even een handje schudden. Het eten is voortreffelijk, vooral de ge-bbq-de verse vis. De temperaturen zijn wat je verwacht bij een feestavond op een tropisch strand. In de naast gelegen restaurants is er ook volop drukte. Deze feestgangers pogen in de loop van de avond wensballonnen te laten opstijgen, maar een ordedienst treedt hiertegen op vanwege mogelijk brandgevaar in het binnenland, hier geen vonkenregen zoals in Scheveningen.

Twee hotelketens hebben ieder aan een kant van het strand siervuurwerk opgesteld en om middernacht barst dat los. Particulier vuurwerk is er niet, zodoende is er ook geen geknal van de jeugd op oud- en nieuwjaarsdag

Blijkbaar was het zeewater nabij de Spratly eilanden, tussen Kalimantan (Borneo) en Vietnam rond de 27°+, plus de overige omstandigheden dermate gunstig, dat er een tropische storm is ontstaan welke oostwaarts trekt richting de Thaise golf. Het is de eerste Thaise tropische storm in ruim dertig jaar. Hij komt vanuit zee volop binnen bij de eilanden aan de Thaise zuidoostkust. Over die ellende bericht het nieuws in Nederland.

Om door te trekken naar de Andaman zee, de zee waaraan mijn locatie, Koh Kwang Beach, ligt, moet het systeem minimaal 200 kilometer, de kortste verbinding tussen de oost- en westkust, over land trekken. Daar neemt de energie van de storm af. Volgens de voorspelling passeert het oog in de loop van zaterdag ruim ten noorden van ons en zit de zwaarste wind aan de noordzijde van de depressie.

Uit voorzorg zijn alle traditionele houten long-tail boten, welke normaal gesproken voor het strand liggen, verplaatst naar een luwe plek achter het kleine eilandje Koh Kwang, waar ze bij laag water zelfs droog vallen. De vele kleine onbewoonde populaire eilandjes voor de kust, welke dagelijks bezocht worden door vele toeristen, zijn gesloten voor bezoekers. Op vrijdagmiddag is het, nadat het de hele dag al wat gedrupt heeft, afwachten wat de avond en nacht gaat brengen. Rond half twaalf ‘s nachts is het hoogtij. Gelukkig geen springtij, het is immers geen volle maan.

Ondanks de lichte regen gaan we om zeven uur met zijn zessen in een busje naar de overdekte nieuwjaarsmarkt in Krabi. Onderweg pikken we nog 3 mensen op. Een lange straat is afgezet en met een soort tentdoek overkapt. Er zijn vele stalletjes, vooral om te eten. Het is niet erg druk en voor de kermisachtige buitenactiviteiten is helaas helemaal geen animo. We eten bij een van de kraampjes. Ook voor de thuisblijvers wordt het nodige ingeslagen.

Tegen elven worden we thuis voor de deur afgezet. Ten gevolge van de storm regent het goed en dat houdt aan tot vanmorgen negen uur. Het heeft niet harder gewaaid dan windkracht 6 en naarmate het oog van de storm zich verplaatst draait ook de wind van noordwest via west naar zuidwest.

Vanmorgen is het strand tot aan de vloedlijn als gevolg van de golfslag 10 centimeter lager. Dat zand komt vanzelf weer terug, zeggen de bewoners. Op afstand over zee, richting Phuket, hangen gitzwarte wolken. Daar moet het behoorlijk geregend hebben. Hier blijft het droog en het zonnetje laat zich af en toe weer zien. De storm trekt richting Birma en is afgezwakt tot een tropische depressie.

Morgenvroeg, zondagmorgen, weer ontbijten, heerlijk óp het strand, en “Pabuk”, de naam van de tropische storm, is dan weer vergeten.